הרצ"ל – הרצאות לנוער

ישי כהן - איך רעיון קטן הופך ליוזמה גדולה

איך מוציאים יוזמות לפועל? איך מתחילים כשכל מה שיש זה בסך הכל רעיון? ואיך רעיון קטן הופך ליוזמה גדולה? בהרצאה מעוררת השראה מספר ישי כהן בן ה-17 מירושלים על שלוש יוזמות שהוא הוציא אל הפועל, והדרך שבה עשה זאת.

עידן צדוק - מתנת הסוכרת

"גם אם הייתה לי האפשרות לוותר על הסוכרת, לא הייתי עושה את זה. הסוכרת היא חלק ממי שאני, וקרו לי כל כך הרבה דברים טובים בזכותה. לא נלחמתי נגדה, אלא למדתי לחיות איתה בשלום, ולהפיק ממנה את המיטב." עידן צדוק, בת 17 מבית דגן, היא תלמידה בכיתת מופ"ת באורט חולון וסטודנטית להנדסת אלקטרוניקה באוניברסיטת ת"א. סוכרתית מגיל 7, עידן מספרת בהרצאה שלה על ההשפעה החיובית של הסוכרת על חייה.

אייל אסולין - כשחלומות מתבשלים

בגיל 14 מתמנה אייל לטבח ראשי, מנהל מטבח של מסעדה ונותן הוראות לאנשים המבוגרים ממנו ב-30 שנה. מאז הוא מחפש חלומות ואתגרים נוספים, מתחיל אותם בקטן ומגשים בגדול. אייל אסולין, בן 16 מפסגת זאב, הוא יזם, פעיל חברתי, בלוגר ומגשים חלומות סדרתי.

אוריאל גרינשטיין - איך הגעתי ללמד מבוגרים על התנהלות כלכלית

בקיץ 2011 נחשף אוריאל גרינשטיין, שהיה אז ילד, למחאת האוהלים - ההפגנות על יוקר המחיה והיציאה של מאות אלפים להפגין ברחובות מסיבות כלכליות וחברתיות. הוא החל להתעניין בכלכלה כדי להבין יותר טוב, עד שלבסוף פיתח סדנאות לחינוך פיננסי, לצעירים ולמבוגרים.

מיכל צור - איך ולמה עזרתי לכפר אפריקאי אחד

כפר אפריקני אחד. אין מים זורמים לבתים, אין מקלחות ארוכות או מי שתייה חופשי בברז. מקור המים נמצא במרחק כמה ק"מ הליכה מהכפר ובד"כ הנשים והבנות הולכות את כל המרחק עם ג'ריקנים על הראש. עד שהגיעה נערה ישראלית אחת וגייסה כסף כדי לבנות מתקני איסוף גשם מהגגות. מיכל צור בת ה-15 מספרת מה גרם לה לשקוע לתוך הפרויקט הזה, ואיך היא עשתה את זה. 

שיר גרינפלד - חינוך יצירתי לאוכל בריא

חינוך ילדים לתזונה בריאה הוא אתגר קשה להורים שנאבקים עם הילדים - לאכול יותר ירקות ופירות, פחות ממתקים, אתם יודעים... הערכה שהכינה חברת Playeat, בראשות המנכ"לית שיר גרינפלד בת ה-15 מציעה פתרון יצירתי ומשחקי במיוחד.

אלעד אמסלם - לנצח את כל המגבלות

"אם נשנה את התפיסה אצלנו בראש, שאנחנו מסוגלים, נצליח לעשות הכל". אלעד אמסלם בן ה-16 לא נותן למוגבלות הפיסית שלו להכתיב לו את החיים, ועם הגישה הזו הוא מנצח את עצמו כל פעם מחדש.

פולינה קמפינסקי - להתמכר להתנדבות

 לכל אחד יש החלטות קטנות, שעשויות לשנות את מסלול חייו. אצל פולינה בת ה-17 מחיפה זו היתה ההחלטה להצטרף לצוות הווי - מסלול התנדבותי עמוס, של 10-20 שעות בשבוע במשך שלוש השנים של התיכון. בהרצאה היא מספרת על אופי ההתנדבות ועל השינוי שעברה - מבחורה צינית שמרוכזת בעצמה, למכורה להתנדבות.

גל פסטרנק - למידה יוצרת מציאות: על צירופי מקרים, יצירה מקורית והדרך להצלחה

גל בן ה-17 מגדיר את עצמו כ"אמן רחוב של משחקי מחשב". הוא מספר על הדרך שלו בפיתוח משחקים, מיוצר שבנה משחקים "למגירה" ועד לאחד מיוצרי המשחקים הצעירים המוערכים בארץ.

רותם גנץ - "700 אלף בני נוער הם 30 מנדטים בכנסת"

לבני נוער יש כוח רב טוען רותם גנץ בן ה-15 מחיפה. מועצת התלמידים והנוער - הארצית, המחוזית והבית ספרית - הן כולן פלטפורמות לנוער להגיד את דברו ולהשפיע, לצד דרכים נוספות אפשריות. רותם הוא יזם בתחום האינטרנט, סגן יו"ר ודובר במועצת התלמידים המחוזית של חיפה וחבר צוות הדוברות של מועצת התלמידים והנוער הארצית.

ניקיטה לשצ'נקו - מרעיון, למשחק מחשב, לאפליקציה

"עשיתי מה שאני אוהב, הלכתי עם זה עד הסוף ואני מאחל לכולכם חוויה דומה" אומר ניקיטה לשצ'נקו בן ה-18 מחיפה. מה שהתחיל במשחק קוביות עץ פשוט שהוא קיבל במתנה, הפך למשחק מחשב ויראלי בתפוצה עולמית ולאפליקציה לסמרטפונים. בהרצאה משתף ניקיטה קצת מהמחשבות והלקחים שעלו אצלו לאורך הדרך.

ארבל נחמד - לשבור את הסטריאוטיפ של האדם השמן

ארבל מקיבוץ אשדות יערב איחוד, הייתה יושבת ראש מועצת התלמידים, תלמידה מצטיינת ופעילה חברתית. היא שקלה 215 ק"ג... "העובדה שאדם הוא שמן לא צריכה להגדיר אותו" היא טוענת. "כל מה שאתם חושבים על בן אדם שמן - זה לעולם לא הייתי אני". ארבל מספרת על היחס של החברה לאדם השמן, על היחס של האדם השמן לעצמו, ועל הדרך שעברה כשהורידה 115 ק"ג.

דיויד אסרג ומקסים מזורובסקי - למה אנחנו רודפים אחרי מכוניות

"בשבילינו זו לא סתם גרוטאה על ארבעה גלגלים, בשבילינו - זה כל החיים." דיויד אסרג ומקסים מזורובסקי בני ה-12 מספרים על ה"שריטה" שלהם - מכוניות ספורט, מכוניות עתיקות, מכוניות משופרות ובקיצור - מכוניות מיוחדות. "זו ה'שריטה' שלנו, ואנחנו מקווים שלכל אחד מכם תהיה שריטה משלו", הם אומרים.

נעמה רוזנהק - איך מחנכים אותנו לדימוי של בנות ונשים

"אנחנו חיים בתוך עולם של דימויים שמקבע אותנו במקומות מסויימים" טוענת נעמה רוזנהק, בת ה-14 מרמת גן, "והדימויים האלו הם תמיד עם אותם אפיונים לגברים ולנשים". בהרצאה מרתקת מראה נעמה כיצד דימויים שילדים ונוער צופים בהם באינטרנט, בספרי לימוד, בסרטים ובתרבות שלנו בכלל - מעמידים נשים וגברים במקומות אחרים, מובדלים. בדרך החיים של נעמה, היא מנסה להתמודד עם התופעה הזו.

ליאור אלתרמן ואריאל ליטמנוביץ' - יזמות טכנולוגית לשינוי בית הספר

"בית הספר הוא כנראה המקום האחרון בעולם מבחינה טכנולוגית" טוענים ליאור אלתרמן, 16, ואריאל ליטמנוביץ', 17, מתיכון שבח מופת. השניים עוסקים בפיתוח יוזמות טכנולוגיות שונות שיעשו את החיים בבית הספר למעניינים ומהנים יותר, למשל מערכת צלצולים ממוחשבת ומערכות למידה ממוחשבות.

עמית לוין - לשים את דגל ישראל על הירח

 איך מביאים חללית אל הירח? והאם מדינת ישראל תהיה המדינה השלישית שתצליח לעשות את זה? עמית לוין מתנדב בעמותת space.il - עמותה ישראלית שמשתתפת בתחרות עולמית של גוגל להנחתת חללית על הירח. 
בהרצאה הוא משתף בכמה מהאתגרים שעומדים בפני המהנדסים במשימת הצבת הדגל הישראלי על הירח (משימה שרק ארה"ב ובריה"מ עמדו בה עד כה) ומספר על חלקו בפרויקט. בן 15, ממושב עין ורד, עמית לומד לתואר ראשון בפיזיקה באוניברסיטת תל אביב ומתנדב ב-space.il . על ההתנדבות הוא אומר: "שום כסף לא היה מקדם אותי כמו מה שעשיתי בשנה האחרונה".

עמית צור - משהו על קשר אנושי

בתוך שגרת יום יום מטורפת אנחנו לא תמיד עוצרים וחושבים על מקומם של האנשים החשובים לנו בחיינו, כמה הם השפיעו עלינו ובאיזה תחומים, מה אימצנו לחיינו בזכותם ומה זכינו ללמוד מהם. עמית צור מספרת איפה זה פגש אותה וחושפת סיפור אישי נוגע ללב... בת 17, מרמת השרון, עמית היא מדריכה, מתנדבת ופעילה חברתית. מילאה מספר תפקידים במועצות נוער ושימשה כמזכ"ל מועצת התלמידים והנוער הארצית. לוקחת חלק בארגון LEAD - פרויקט לפיתוח מנהיגות נוער.

במרכז הפרויקט הרצ"ל (הרצאות לנוער), עומד אירוע הרצאות לבני נוער שבמהלכו עולים לבמה בני נוער מעוררי השראה, ומעבירים הרצאה קצרה (בת 10-12 דקות) שבה מספרים את הסיפור שלהם. זהו אירוע מיוחד, מוקפד, עשוי ברמה גבוהה, המעורר בני נוער לעשייה, למחשבה, לתעוזה. האירוע מצולם וההרצאות מעולות לאתר האינטרנט שלפניכם, כדי שבני נוער נוספים יוכלו לצפות בהם ואנשי חינוך והורים יוכלו ללמוד מהם ולעשות בהם שימוש.